Skuba Team

OPRICHTING VAN RACETEAM “SKUBA TEAM”: OP NAAR DAKAR 2025

Bij Skuba kennen we elk deel: elk deel van de langst rijdende vrachtwagens van onze klanten, de problemen en successen van hun bedrijf. Tegelijkertijd zitten wij, net als al onze klanten, in deze business voor dat auto-avontuur: het zoete gevoel dat het werkt, past en positieve resultaten oplevert.  Dankzij dit persoonlijke avontuurlijke gevoel dat ons allen verenigt uit verschillende levenspaden en culturen. We zijn blij te kunnen aankondigen dat we een professioneel team van rally-raid rijders hebben verzameld, die zelf de uitdaging aan zullen gaan in verschillende rally's het hele jaar door, maar vooral - mee zullen doen aan Dakar 2025 in de categorie vrachtwagens!

Naam van het team: SKUBA TEAM

en ze zijn - net als wij - een team met verschillende culturen:

piloot: Vaidotas Žala - Litouwse rallyrijder, doet al 10 jaar mee aan Dakar, maar zal voor het eerst in een vrachtwagen rijden;

navigator: Paulo Fiuza - Portugese professionele navigator, die zijn vrachtwagencarrière meer dan 18 jaar geleden begon;

monteur: Max van Grol - vertegenwoordiger van Nederland, een voormalig monteur van het team van Gerard De Rooy, die de Dakar vier keer won. Meest recent - 2023.

Vrachtwagen voor Dakar 2025: De Rooy truck IVECO

Voor de zwaarste rallywedstrijd ter wereld hebben we de zwaarste machines en het meest professionele ondersteuningsteam nodig -- net zoals Skuba in het bedrijfsleven!

De Rooy IVECO-truck werd geselecteerd vanwege de indrukwekkende prestaties van het team en de decennialange wedstrijdervaring.

Deze vrachtwagen weegt 9 ton, genereert 1000 pk en 5000 Newtonmeter koppel, dat door een automatische Allison-transmissie wordt overgebracht op 22,5-inch wielen. De vierwiel-aangedreven vrachtwagen wordt bestuurd door Reiger-schokdempers met 30 cm veerweg.

Eén wiel van de vrachtwagen weegt 135 kg. In de categorie vrachtwagens heeft de bemanning de mogelijkheid om de bandenspanning rechtstreeks vanuit de cabine te regelen met behulp van het Teleflow-systeem. Interessant is dat dankzij de moderne EURO6-motor het gemiddelde brandstofverbruik niet veel zal verschillen van dat in de autocategorie. Hoewel dit beest extreem snel off-road kan gaan, is de snelheidslimiet voor de vrachtwagencategorie 140 km/u.

Dit partnerschap en de oprichting van “Skuba Team” is niet alleen een zoektocht naar reclame. Het is een getuigenis van alles wat we - als één multinationaal team - samen doen: uitmuntendheid ontwikkelen voor met name het vrachtwagensegment en houden van auto-avonturen.

Dit is het bewijs dat alle bedrijven van Skuba Group iets teruggeven aan de autogemeenschap waar wij, als elke werknemer, elke dag aan bijdragen.